HTML

Címkék

AC-Treuhand (1) állam (1) állami támogatás (1) Apple Sales International (1) áreltérítés (1) árfeltüntetés (1) árparitás (1) árszabályozás (1) Ausztria (3) bejelentés (3) Belgium (1) betudhatóság (1) bírság (3) booking.com (1) brexit (1) Bundeskartellamt (1) Cogeco (1) de minimis (1) Donau Chemie (1) E.ON (1) egészségügyi szolgáltatás (1) Egyesült Királyság (1) egyezség (1) egyezségi kísérlet (2) élelmiszer (1) eljárási bírság (1) engedékenység (1) erőfölénnyel visszaélés (5) erőfölény (5) érzékelhető versenykorlátozás (1) esernyő-hatás (1) európai bíróság (9) európai bizottság (8) expressz eljárás (1) Facebook (1) Finnország (1) flyLAL (1) fogyasztóvédelem és verseny (2) földgáz (1) forgalmazási szerződés (1) fuvarozás (1) fúzió (11) gazdasági egység (1) GVH (5) hajnali rajtaütés (1) hallgatólagos megállapodás (1) hatósági bizonyítvány (1) hub and spoke (2) információcsere (1) iratbetekintés (1) joghatóság (3) jogutódlás (1) juncker (1) kartell (8) kártérítés (12) Kbt (1) Kennedy (1) Kereskedelmi törvény (1) kiskereskedelem (3) koronavírus (1) közbeszerzés (2) közvetett vevő (1) légitársaság (1) lift (3) Magyarország (1) média-ügynökség (1) mfn (1) MVM (1) Oberlandesgericht Düsseldorf (1) összehangolt magatartás (1) Otis (2) páternoszter (1) Pfleiderer (1) polgári jog (2) Portugália (2) Publicis / Omnicom (1) reklámpiac (1) semmítőszék (1) settlement (1) Skanska (1) sportműsorok sugárzása (2) szállásközvetítő (1) szállítás megtagadása (1) taxi (1) teherautó (1) Tfmtv (1) Tibor-Trans (1) továbbhárítás (1) Tpvt. (6) Tpvt. módosítás 2014 (1) Tpvt. módosítás 2017 (3) vállalkozásrész (1) végrehajtási tilalom (1) versenyhatóságok függetlensége (2) versenyjog (19) versenyjogi kártérítés (8) Versenyjogi Kártérítési Irányelv (2) versenypolitika (1) versenypolitikai biztos (2) vertikális árrögzítés (2) visszavonás (1) vitarendezési eljárás (1) zárás (1) Címkefelhő

Versenyjogi kárszámítási útikalauz bíróknak

2017.03.08. 11:33   |   Horváth M. András

Múlt héten tartották a magyar bírók uniós finanszírozású továbbképzését a Versenyjogi Kártérítési Irányelv magyarországi alkalmazásával kapcsolatban. A képzés egyik témája a versenyjogi károk számszerűsítése volt. A versenyjogi károk számszerűsítésének pedig az egyik legizgalmasabb kérdése, hogy a károk számítása hogyan történik abban az esetben, ha a versenyjogi jogsértő közvetlen vevője a versenyjogi jogsértés által okozott áremelkedést (a Tpvt. új szóhasználata szerint: áreltérítést) továbbhárította saját vevőire, azaz a versenyjogi jogsértő közvetett vevőire.

Az Európai Bizottság még a teljes kártérítési csomag közzétételekor kibocsátott egy közleményt a károk számszerűsítéséről, amihez tartozó szolgálati munkadokumentum tartalmazta a gyakorlati útmutatót a károk számszerűsítéséről. A gyakorlati útmutató részletesen bemutatja a kárszámításhoz használható összehasonlítás alapú és szimuláció alapú modelleket, de kitér az árnövelés továbbhárításának számítására is (161-171. bekezdés). Ezzel a háttérrel tette közzé a Bizottság 2016. október 25-én az áremelkedés továbbhárításáról szóló tanulmányt.

3961.jpg

Az áremelkedés továbbhárításának számítása nem csak bonyolultsága miatt érdemel kiemelt figyelmet, de azért is, mert a Versenyjogi Kártérítési Irányelv 14. cikk (2) bekezdése arra kötelezte a tagállamokat, hogy törvényi vélelem formájában rögzítsék, az áremelkedés továbbhárításra került, feltéve, hogy a közvetett vevők néhány alapvető körülményt bizonyítani tudnak: (i) versenyjogi jogsértés történt; (ii) ami áremelkedéshez vezetett a közvetlen vevőnél; és (iii) az áremelkedéssel érintett áruból a közvetett vevő vásárolt. Ez a rendelkezés a Tpvt. 88/G. § (3) bekezdéseként került átültetésre. Természetesen anyagi jogi szabályként ezt is csak a Tpvt. módosítás (2017. január 15.) hatálybalépését követően tanúsított versenyjogi jogsértéssel okozott károkozó magatartás esetén kell alkalmazni [Tpvt. 95/E. § (4) bekezdés]. Ugyanakkor a kárszámítás mind a most induló perekben, mind a már folyamatban lévő perekben égető kérdés.

A Tanulmány befejező és legfontosabb része egy 39 kérdésből álló ellenőrző lista (checklist) bírók számára: egy bírónak milyen kérdéseket kell feltennie, amikor a felek kárszámításra vonatkozó indítványait és a szakértői véleményeket értékeli. A kérdőív jogászok számára (számomra) érthető formában magyarázza el, hogy mire kell ügyelni a továbbhárítással kapcsolatos számítás kapcsán.

A kérdőívet a következőképpen lehetne összefoglalni:

I. ÁLTALÁNOS KÉRDÉSEK

1. A megfelelő bizonyításhoz fontos megérteni, hogy ki mit állít a továbbhárításról. Az alperesek és a közvetett vevő felperesek nyilván azzal érvelnek, hogy a közvetlen vevő felperesek teljes egészében továbbhárították az áremelkedést.

2. Mivel az áremelkedés továbbhárítása általában együtt jár a közvetlen vevő kibocsátásának / értékesítésének csökkenésével (ún. mennyiségi hatás), először tisztázni kell, hogy a szakvélemény kitér-e minden továbbhárítással kapcsolatos hatásra. Fontos tisztázni, hogy a szakértő ezeket a hatásokat hogyan vette figyelembe: (i) szekvenciális módszerrel, amikor először kiszámolja a továbbhárítási hatást és utána a mennyiségi hatást, vagy (ii) holisztikus módszerrel, amikor egy komplex szimuláció keretében állapítja meg a kárösszeget.

3. Azt is vizsgálni kell a szakvélemény megfelel-e a közgazdasági elemzés kárszámításban betöltött szerepének. Így különösen el kell magyaráznia hogyan hatott az input költségemelkedés az output árakra, ez miért járt mennyiségi hatással, ezek bemutatásához milyen bizonyítékokra van szükség és a tények megfelelően alátámasztják-e ennek a számítását.

4. Részben az előző kérdéshez kapcsolódik, hogy tisztázni kell, a szakvélemény ténybizonyítékokat figyelembe vett-e. A szakvéleménynek nem csak a mennyiségi bizonyítékokat (pl. költség adatok) kell figyelembe vennie, hanem a minőségi bizonyítékokat is (pl. a közvetlen vevő árazási politikája, annak gyakorlati alkalmazása).

5. Továbbá, tisztázni kell, hogy a szakvélemény egyéb bizonyítékokat figyelembe vett-e. A megfelelő kontextus feltárásához a szakvéleménynek támaszkodnia kellene a piacra vonatkozó tanulmányokra, piaci szereplők nyilatkozataira vagy akár versenyhatósági elemzésekre.

6. Az ügy körülményei alapján a bíróságnak a továbbhárítás valószínűségét is vizsgálniuk kell, mielőtt arról döntenek, hogy milyen mértékű bizonyíték-feltárás szükséges.

7. A bíróságnak több módszer áll rendelkezésre a szakvélemény ellentmondás-mentességének vizsgálatára: összevetheti a kárszámítással kapcsolatos útmutatókkal, magánszakértő véleményével kapcsolatos aggályait tisztázhatja kirendelt szakértő útján vagy a szakértők szóbeli meghallgatását rendelheti el (akár egyszerre, ezt hívja a Tanulmány "hot tubbing"-nak).

8. A bíróságnak arra is figyelemmel kell lennie, hogy van-e másik eljárás, amely hatással lehet a kárszámításra. Folyamatban lévő ügy esetén a bíró dönthet a per felfüggesztéséről vagy a perek egyesítéséről, lezárult ügy esetén pedig biztosítania kell a többszörös felelősség megállapításának elkerülését.

II. TOVÁBBHÁRÍTÁSI HATÁS

9. Az első tisztázandó kérdés, hogy a szakvéleményből az áremelkedés hatása egyes költségelemekre megállapítható-e. A továbbhárítást befolyásolja, hogy milyen költségelemet érint az áremelkedés: a jelentős, de csak fix költségeket érintő áremelkedés csak hosszútávon befolyásolja a közvetlen vevő árait, míg a kisebb mértékű, de változó költségeket érintő áremelkedés rövidtávon módosíthatja a közvetlen vevő árazását.

10. Az előzőhöz kapcsolódó kérdés, hogy a szakvélemény figyelembe vette-e az egyes költségelemek változását. A közvetlen vevő körülményeitől és árazási politikájától is függ, hogy a fenti költségváltozások általában hogyan érintik árait.

11. Fontos tisztázni, hogy a szakvélemény kitér-e arra, az áremelkedés hogyan érintette a versenytársakat. Csak a közvetlen vevőt érintő áremelkedés esetén a továbbhárítás mértéke kisebb, míg az egész iparágat érintő áremelkedés esetén nagyobb (bár a versenytársak reakciója az áremelkedésre eltérhet attól függően hogyan használják fel az áremelkedéssel érintett árut).

12. Hasonlóan az előző kérdéshez, a szakvéleménynek a verseny intenzitását is figyelembe kell vennie. Cég-specifikus áremelkedés esetén az intenzív verseny csökkenti a továbbhárítás valószínűségét (a közvetlen vevő nem engedheti meg magának), míg iparági szintű áremelkedés esetén növeli (mindegyik cég kénytelen továbbhárítani).

13. A szakvéleménynek a vevői erő kérdésével is foglalkoznia kell, mivel a továbbhárítás mértékét nagymértékben befolyásolhatják az egyedi szerződéses tárgyalások jellemzői.

14. Amennyiben a szakértő közvetlen megközelítést használ, ami a továbbhárítás mértékét az érintett árak és a nem érintett viszonyítási alap (benchmark) különbsége alapján állapítja meg, vizsgálni kell, hogy a szakvélemény a tényleges áradatokat használja-e.

15. Vizsgálni kell továbbá, hogy a szakvélemény tényleges árrés adatokat is használ-e. Amennyiben az egységnyi árrés nem változott, valószínűbb, hogy nem került sor továbbhárításra. Fontos, hogy az egységnyi árrés számításánál figyelmen kívül kell hagyni a nem érintett fix költségeket.

16. A közvetlen megközelítés használata esetén vizsgálni kell, hogy a szakvélemény összehasonlítás alapú módszert alkalmaz-e, és ha igen, mi az alkalmazott viszonyítási alap. Az összehasonlítás alapú módszer esetén a közvetlen vevő árát vetik össze egy másik változóval: (i) jogsértés alatt alkalmazott árat a jogsértés előtt és után alkalmazott árral; vagy (ii) ugyanazon időszakban hasonló termékek áraival.

17. Az összehasonlítás alapú módszer esetén hangsúlyos, hogy a jogsértés kezdő és végső időpontja körül van-e bizonytalanság.

18. Az előző kérdéshez kapcsolódik, hogy a szakvélemény foglalkozik-e a az áremelkedés késéssel jelentkező és/vagy fennmaradó hatásával. Az összehasonlítás során alkalmazott viszonyítási alap megválasztásánál figyelembe kell venni, hogy az áremelkedés hatása egyrészről később jelentkezhet mint a jogsértés kezdő időpontja, másrészről tovább tarthat mint a jogsértés végső időpontja. Hosszútávú szerződések rögzíthetik az árakat, illetve időbe telik, amíg az áremelkedés végighalad a termelési/értékesítési láncolaton.

19. Tekintettel a viszonyítási alap jelentőségére, azt is nézni kell, hogy a szakvélemény igazolta-e a viszonyítási alap megfelelőségét, például alternatív viszonyítási alapok megfontolásával.

20. Az adatigényes összehasonlítás alapú módszerek esetén különös jelentősége van annak, hogy a szakvélemény kezelte-e a zavaró tényezőket. Zavaró tényezőnek minősül minden, ami közrehathat a közvetlen vevő árának kialakulásában (pl. áremelkedés által nem érintett input árának változása, változó termelési technológia, változó keresleti vagy versenyviszonyok, illetve a cég által módosított árstratégia). Az ilyenek kiszűrése például többváltozós regresszió elemzéssel lehetséges.

21. Érdemes azt is tisztázni, ha a közvetlen megközelítés helyett a szakvélemény a továbbhárítási mérték módszerét alkalmazza. Ezt a módszert akkor érdemes használni, amikor a költségek és az árak közötti kapcsolat megfigyelhető. A módszer hatékonyabb a továbbhárítás kimutatására kisebb költségváltozások esetén.

22. Ebben az esetben a legfontosabb kérdés, hogy a szakvélemény megfelelő mércét használ-e a továbbhárítási mérték kiszámítására. Mivel a módszer az alapján becsli a továbbhárítást, hogy az áremelkedéshez hasonló költségváltozások hogyan érintik a közvetlen vevő árait, különösen jelentős, hogy olyan költségváltozásokat használjon a szakértő mérceként, amelyek hasonlóan érintik a költségeket mint az áremelkedés.

23. Mindkét módszer esetén fontos annak vizsgálata, hogy a szakvélemény kitér-e a "ragadós" árak jelenségére. Ragadós árak "menü" költségekre tekintettel alakulhatnak ki: bizonyos költségek (pl. az árak újratárgyalásának költsége) eltántoríthatják a közvetlen vevőt a kisebb költségváltozások továbbhárításától.

III. MENNYISÉGI HATÁS

24. Mivel a továbbhárítás minden esetben az értékesített mennyiség csökkenésével jár, fontos, hogy a szakvélemény megállapítja-e a kibocsátás csökkenését. A mennyiségi hatás számításához egyrészről az értékesített mennyiség csökkenését kell kiszámolni, másrészről a tényellentétes (counterfactual) árrést, amit a közvetlen vevő elért volna az elveszített mennyiség értékesítésével. Erre a fent említett közvetlen megközelítés / összehasonlítás alapú módszer képes.

25. A továbbhárítási és a mennyiség hatás viszonyát alapvetően a kereslet rugalmassága határozza meg, így tisztázni kell, hogy a szakvélemény támaszkodott-e a közvetlen vevő keresletének árrugalmasságára. A rugalmassági mérce azt mutatja, hány százalékkal csökken a közvetlen vevő által értékesített mennyiség a közvetlen vevő árának 1%-nyi változása esetén. Természetesen, ha az áremelkedés iparági szintű, célszerűbb az egyedi helyett a piaci kereslet árrugalmasságát vizsgálni.

26. A szakvéleménynek egyértelműen be kell mutatnia, hogy milyen feltételezéseken nyugszik a rugalmassági mutató. Túlzott rugalmassági mutatót eredményezne, ha azt a továbbhárítás által érintett ár alapján számítanák ki, így a szakértő dönthet helyettesítő érték (pl. rugalmasság egy másik időszakban, másik földrajzi piacon vagy másik, de hasonló termék tekintetében) használata mellett.

27. A szakvéleménynek azt is figyelembe kell vennie, hogy közvetlen vevő keresletének rugalmassága nincs tekintettel a versenytársak válaszlépéseire, így a mennyiségi hatás torzulhat.

28. Az elveszített értékesítés mellett a másik érték, a tényellentétes árrés megállapítása során arra kell ügyelni, hogy a szakvélemény a megfigyelt árrésre alapozta-e a tényellentétes árrést és azt kiigazította-e a továbbhárítás mértékére tekintettel. A tényellentétes árrés kizárólag 100% továbbhárítási mérték esetén lesz azonos a tényleges árréssel, alacsonyabb továbbhárítási mérték esetén a tényellentétes árrés magasabb a tényleges árrésnél.

29. Hasonlóan az áremelkedés költségvonzataihoz, a tényellentétes árrés számításakor is kizárólag a változó költségeket kell figyelembe venni. A fix költségeket akkor lehet figyelembe venni, ha a jogsértés olyan mértékű és időtartamú, hogy a kibocsátás csökkenése a fix költségeket is érinti (pl. gyártóegység bezárása miatt).

30. A szakvéleménynek a mennyiségi hatás terén arra is ki kell térnie, hogy jelentkezett-e input helyettesítés / alternatív input használat. Az áremelkedés által érintett input lecseréléséből közvetlen vevő által elért költségcsökkentést ennél a számításnál figyelmen kívül kell hagyni.

IV. HOLISZTIKUS MEGKÖZELÍTÉS

31. Meg kell állapítani, hogy a szakvélemény holisztikus megközelítést alkalmazott-e, és ha igen, melyek a megközelítés alapvető feltételezései. A holisztikus megközelítés integrált módon állapítja meg - általában szimulációs módszer útján - a továbbhárítási és a mennyiségi hatást. A módszerhez kapcsolódnak feltételezések a verseny természetét, a költségeket és a keresletet illetően. Ilyenkor vizsgálni kell ezek ésszerűségét.

V. MEGALAPOZOTTSÁG

32. A megalapozottság tekintetében azt kell vizsgálni, hogy a szakvélemény beazonosította-e a kulcsfontosságú feltételezéseket és azok összhangban vannak-e a tényekkel, piaci eredményekkel.

33. Az adatok minőségével kapcsolatban a szakvéleménynek ki kell térnie arra, hogy a használt adatokat hogyan rögzítették és azok megfelelnek-e a valóságnak. Így különösen be kell mutatni, hogy az összesítve / átlagolva rögzített adatok visszafejtése (pl. termékszintű adatokká) hogyan történt.

34. Szintén az adatokkal kapcsolatban, a szakvéleménynek le kell írnia az adatok megtisztítását. Bizonyos hiányos vagy hibás adatállományok tekintetében a szakértőnek korrigálnia kell.

35. A szakvéleménynek azt is be kell mutatnia, hogy a számítás eredménye mennyire érzékeny alternatív feltételezésekre és adatokra. Az alternatívákkal kapcsolatban érdekes azok alkalmazásának költség- és idővonzatát is jelezni.

36. Ennek kiegészítéseként, nem csak a számítás eredményének, de az alkalmazott megközelítésnek az érzékenységvizsgálatát is végre kell hajtani. Itt annak bemutatásáról van szó, hogy más módszer alkalmazása vagy más adatok bevitele esetén a számítás eredménye mennyiben különbözne.

37. A szakvéleménynek a számítás megbízhatóságát is be kell mutatnia. Ez a konfidencia intervallum útján statisztikai kimutatása a lehetséges hibahatárnak.

38. A szakvéleménynek statisztikai jelentőséget is be kell mutatnia. A szignifikanciateszt a konfidencia intervallum inverze, azt mutatja ha a számítás eredménye és a hipotetikus érték közötti eltérés nem magyarázható véletlen hibával.

39. Végül vizsgálni kell, hogy a szakvélemény megfelelő adatmennyiséget használt-e. Minél szélesebb az adatminta, annál nagyobb a konfidencia intervallum.

Szólj hozzá!

Címkék: kártérítés európai bizottság versenyjog áreltérítés továbbhárítás közvetett vevő

A bejegyzés trackback címe:

https://tulnagyaverseny.blog.hu/api/trackback/id/tr1512320503

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása