HTML

Címkék

AC-Treuhand (1) állam (1) állami támogatás (1) Apple Sales International (1) áreltérítés (1) árfeltüntetés (1) árparitás (1) árszabályozás (1) Ausztria (3) bejelentés (3) Belgium (1) betudhatóság (1) bírság (3) booking.com (1) brexit (1) Bundeskartellamt (1) Cogeco (1) de minimis (1) Donau Chemie (1) E.ON (1) egészségügyi szolgáltatás (1) Egyesült Királyság (1) egyezség (1) egyezségi kísérlet (2) élelmiszer (1) eljárási bírság (1) engedékenység (1) erőfölénnyel visszaélés (5) erőfölény (5) érzékelhető versenykorlátozás (1) esernyő-hatás (1) európai bíróság (9) európai bizottság (8) expressz eljárás (1) Facebook (1) Finnország (1) flyLAL (1) fogyasztóvédelem és verseny (2) földgáz (1) forgalmazási szerződés (1) fuvarozás (1) fúzió (11) gazdasági egység (1) GVH (5) hajnali rajtaütés (1) hallgatólagos megállapodás (1) hatósági bizonyítvány (1) hub and spoke (2) információcsere (1) iratbetekintés (1) joghatóság (3) jogutódlás (1) juncker (1) kartell (8) kártérítés (12) Kbt (1) Kennedy (1) Kereskedelmi törvény (1) kiskereskedelem (3) koronavírus (1) közbeszerzés (2) közvetett vevő (1) légitársaság (1) lift (3) Magyarország (1) média-ügynökség (1) mfn (1) MVM (1) Oberlandesgericht Düsseldorf (1) összehangolt magatartás (1) Otis (2) páternoszter (1) Pfleiderer (1) polgári jog (2) Portugália (2) Publicis / Omnicom (1) reklámpiac (1) semmítőszék (1) settlement (1) Skanska (1) sportműsorok sugárzása (2) szállásközvetítő (1) szállítás megtagadása (1) taxi (1) teherautó (1) Tfmtv (1) Tibor-Trans (1) továbbhárítás (1) Tpvt. (6) Tpvt. módosítás 2014 (1) Tpvt. módosítás 2017 (3) vállalkozásrész (1) végrehajtási tilalom (1) versenyhatóságok függetlensége (2) versenyjog (19) versenyjogi kártérítés (8) Versenyjogi Kártérítési Irányelv (2) versenypolitika (1) versenypolitikai biztos (2) vertikális árrögzítés (2) visszavonás (1) vitarendezési eljárás (1) zárás (1) Címkefelhő

Versenyjogi kártérítés és az Európai Bírósága VI. - Hol perelhet? (Tibor-Trans)

2020.04.14. 08:28   |   Horváth M. András

Az Európai Unió Bírósága (EUB) több szempontból is foglalkozik / foglalkozott a versenyjogi kártérítés kérdésével. A hatodik ügy, amivel kapcsolatban meg kívánom osztani a gondolataimat, a Tibor-Trans ügy (C-451/18.). Az ügy alapkérdése egyszerű: perelhető-e a külföldi károkozó a károsult saját országában, amely a kár bekövetkezése helye szerinti ország. Az ügy körülményeire tekintettel jogosan merültek fel kétségek a válasz kapcsán. 

Az ügy háttere

Az Európai Bizottság 2016. július 19-én közzétett határozatában bírságot szabott ki több tehergépjárműveket gyártó vállalkozásra az AT.39824 - Tehergépjárművek ügyben. A határozat összefoglalója szerint a holland és német DAF is részt vett az áremelések koordinációjában 1997 és 2011 között. 

A Tibor-Trans egy árufuvarozással foglalkozó cég, mely a holland DAF ellen indított kártérítési pert a Győri Törvényszék előtt. A per tárgya kb. 48 millió forint szerződés kívül okozott kár. A Tibor-Trans nem csak saját kárigényét érvényesítette, hanem három másik fuvarozó cégét is, amelyek 2007-ben beolvadtak a Tibor-Trans-ba. Nem közvetlen beszerzésekről és nem adásvételről volt szó: a teherautókat az árufuvarozók magyarországi márkakereskedőktől szerzik be és zárt végű pénzügyi lízingszerződés keretében szerzik meg tulajdonjogot. A TIbor-Trans DAF márkájú teherautót nem szerzett be (a peranyag szerint). 

nix-060.jpg

A kép forrása: http://tibortrans.hu/jarmupark/

 A DAF a perben joghatósági kifogást terjesztett elő. A joghatóság kapcsán a Tibor-Trans az új Brüsszel I. rendeletre és az EUB CDC ügyben (C-352/13.) hozott ítéletére támaszkodott. Előadta, hogy a DAF az EGT egész területére kiterjedő versenykorlátozó megállapodást kötött, így számíthatott arra, hogy bármely tagállamban perelik. A Tibor-Trans arra is hivatkozott, hogy közvetlen károsult, mivel a kartell hatásainak kizárólagos elszenvedője (az ő könyveiben jelentkezett a kárt). A DAF a joghatóság kapcsán arra támaszkodott, hogy a CDC ügyben hozott ítélet nem alkalmazandó, mert ebben az ügyben nem állt fenn szerződéses kapcsolat a károkozó és károsult között, így a DAF nem láthatta előre a magyar cég által Magyarországon indított pert. Arra is hivatkozott, hogy a károkozás helye ebben az ügyben megállapítható volt.

A Győri Törvényszék - arra hivatkozással, hogy a károkozás helye alapozhat csak meg joghatóságot, a kár bekövetkezésének helye nem - megszüntette a pert. 

A kérdések

Másodfokon a Győri Ítélőtáblának kétségei fogalmazódtak meg a CDC ügyben hozott ítélet alkalmazása kapcsán - különösen a flyLAL ügyben (C-27/17.) előterjesztett főtanácsnoki indítvány alapján (ezzel az üggyel korábban ebben a blogbejegyzésben foglakoztunk) - így előzetes döntéshozatali eljárás kezdeményezése mellett döntött.

A Győri Ítélőtábla 2018. június 19-én kelt végzésében a következő kérdést tette fel:

Megalapozza-e az új Brüsszel I. Rendelet 7. cikk (2) bekezdése a magyar bíróság joghatóságát, ha (i) a károsult magyar cég, (ii) csak egyetlen külföldi károkozó ellen indított pert, (iii) a károsult a károkozóval nem állt szerződéses viszonyban (sőt, a károkozó által gyártott járműveket mástól sem szerzett be), (iv) a kartell megállapodást nem Magyarországon kötötték, (v) a járműveket nem közvetlenül és nem adásvétel keretében szerezte be károsult.

A Győri Ítélőtábla tehát egyszerre volt kíváncsi a károkozók egyetemleges felelősségének határaira (és annak kihatására a joghatóságra), a kár bekövetkezésének helye szerinti joghatósági ok értelmezésére és arra, hogy a CDC ügyben hozott ítéletet kell-e alkalmazni közvetett vevőkre. 

Az ítélet

 Az EUB főtanácsnoki indítvány előterjesztése nélkül hozott ítéletet. Az EUB 2019. július 29-én kelt ítéletében a következő választ adta a kérdésre:

"A polgári és kereskedelmi ügyekben a joghatóságról, valamint a határozatok elismeréséről és végrehajtásáról szóló, 2012. december 12‑i 1215/2012/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet 7. cikkének 2. pontját úgy kell értelmezni, hogy az EUMSZ 101. cikk szerinti, különösen a tehergépjárművek árazására és bruttó áremeléseire vonatkozó összehangolt megállapodásokból álló jogsértés által okozott kár megtérítése iránti kereset keretében a „káresemény bekövetkezése helyének” az alapügyben szóban forgóhoz hasonló helyzetben a jogsértéssel érintett piac helye tekintendő, vagyis ahol a torzított piaci árakat alkalmazták, és ahol a károsult állítása szerint a kár bekövetkezett, még akkor is, ha a kereset a szóban forgó kartell olyan résztvevője ellen irányul, akivel a károsult nem létesített szerződéses jogviszonyt."

Az EUB két héttel a Győri Ítélőtábla megkeresése után meghozta a flyLAL ügyben ítéletét, melyben kifejtette azokat az elveket, amelyekre ebben az ügyben is támaszkodott (a versenyellenes magatartással érintett piac országa a kár bekövetkezésének helye).  

 Az EUB előrebocsátotta, hogy a kár bekövetkezésének helye is lehet joghatóságot megalapozó ok. Ugyanakkor, joghatóságot csak az ún. első kár alapoz meg, a későbbi hátrányos következmények nem. A kérdés tehát az volt, hogy közvetett vevő esetén beszélhetünk-e első kárról. Az EUB rögzítette, hogy az áreltérítés (kartell által megemelt árak miatti többletköltség) első kárnak minősül közvetett vevők tekintetében is. Tehát a kár továbbhárítása ezt a kártípust nem teszi későbbi hátrányos következménnyé joghatósági szempontból. Az EUB arra is utalt, hogy más lenne a következtetés a joghatóságot illetően, ha a per tárgya nem áreltérítés lett volna, hanem például elmaradt haszon (forgalomkiesés).

Az EUB itt is emlékeztetett rá, hogy a Róma II. Rendelet 6. cikk (3) bekezdése tartalmaz speciális szabályt, ami a versenyellenes magatartás által érintett piac országához köti az alkalmazandó jogot. 

Bár az EUB arra helyezte a hangsúlyt, hogy kell-e alkalmazni a CDC ügyben hozott ítéletet közvetett vevőkre, azért azt is tisztázta, hogy a joghatóság kérdését nem érinti, hogy a károsult mely károkozó ellen indított pert. Így sem az, hogy csak az egyik károkozóval szemben indított pert, sem az, hogy az adott károkozótól a károsult nem szerzett be teherautót. Mindez a kartell esetén fennálló, többek közös károkozásán alapuló egyetemleges felelősségre vezethető vissza. 

Utóélet

A Győri Ítélőtábla  - az EUB ítéletének különösebb elemzése nélkül - 2019. szeptember 10-i végzésében megváltoztatta az elsőfokú végzést és mellőzte a permegszüntetésre vonatkozó rendelkezést. 

Értékelés

A Győri Ítélőtábla által feltett kérdés több témát is érintett, az EUB - helyesen - mégis csak a joghatósági szempontból releváns kérdést döntötte el.

Az ítélet - igazodva ahhoz az elvhez, hogy az új Brüsszel I. Rendelet által használt fogalmak egyedi, uniós fogalmak - éles határt vont a joghatósági és a versenyjogi közvetett kár fogalmak között. Míg joghatósági szempontból a kár jellege (vagyoncsökkenés vagy elmaradt haszon) döntő, versenyjogi szempontból a károsult személye (közvetlen vagy közvetett vevő). Így a Tibor-Trans joghatósági szempontból közvetlen károsult (direct victim of damage / unmittelbar Betroffene), versenyjog szempontból közvetett vevő (indirect purchaser / mittelbarer Abnehmer). A joghatósági első kár fogalom inkább a magyar tapadó kár fogalomhoz hasonlít (míg a későbbi pénzügyi következmény fogalom a következményi kár fogalomhoz).

Az elválasztásra tekintettel fontos hangsúlyozni, hogy a joghatóság fennállása nem jelenti automatikusan a közvetett vevő kárigényének megalapozottságát is. A per érdemi ítéletének kell döntenie arról, hogy valóban történt-e továbbhárítás a márkakereskedők részéről. Továbbá, a hamarosan e blogban tárgyalandó Otis ügyben (C-435/18.) hozott ítélet azt a kérdést is felveti, hogy a teherautókat finanszírozó lízingcégeknek lehet-e kárigénye a kartell kapcsán. 

Jelen ügyben kizárólag áreltérítés volt a per tárgya, a károsult nem érvényesített elmaradt haszon iránti kárigényt. Ilyet akkor érvényesíthetett volna, ha tudná igazolni, hogy a kartell miatt drágább teherautókból kevesebbet vásárolt és ezért kevesebb fuvarozási tevékenységet tudott folytatni. Ugyanakkor, az EUB ítélete arra enged következtetni, hogy ilyen pereskedések kapcsán még szükség lesz az EUB útmutatására.

 

Szólj hozzá!

Címkék: kartell teherautó kártérítés fuvarozás versenyjog európai bíróság Magyarország joghatóság versenyjogi kártérítés Tibor-Trans

A bejegyzés trackback címe:

https://tulnagyaverseny.blog.hu/api/trackback/id/tr8015406616

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása