HTML

Címkék

AC-Treuhand (1) állam (1) állami támogatás (1) Apple Sales International (1) áreltérítés (1) árfeltüntetés (1) árparitás (1) árszabályozás (1) Ausztria (3) bejelentés (3) Belgium (1) betudhatóság (1) bírság (3) booking.com (1) brexit (1) Bundeskartellamt (1) Cogeco (1) de minimis (1) Donau Chemie (1) E.ON (1) egészségügyi szolgáltatás (1) Egyesült Királyság (1) egyezség (1) egyezségi kísérlet (2) élelmiszer (1) eljárási bírság (1) engedékenység (1) erőfölénnyel visszaélés (5) erőfölény (5) érzékelhető versenykorlátozás (1) esernyő-hatás (1) európai bíróság (9) európai bizottság (8) expressz eljárás (1) Facebook (1) Finnország (1) flyLAL (1) fogyasztóvédelem és verseny (2) földgáz (1) forgalmazási szerződés (1) fuvarozás (1) fúzió (11) gazdasági egység (1) GVH (5) hajnali rajtaütés (1) hallgatólagos megállapodás (1) hatósági bizonyítvány (1) hub and spoke (2) információcsere (1) iratbetekintés (1) joghatóság (3) jogutódlás (1) juncker (1) kartell (8) kártérítés (12) Kbt (1) Kennedy (1) Kereskedelmi törvény (1) kiskereskedelem (3) koronavírus (1) közbeszerzés (2) közvetett vevő (1) légitársaság (1) lift (3) Magyarország (1) média-ügynökség (1) mfn (1) MVM (1) Oberlandesgericht Düsseldorf (1) összehangolt magatartás (1) Otis (2) páternoszter (1) Pfleiderer (1) polgári jog (2) Portugália (2) Publicis / Omnicom (1) reklámpiac (1) semmítőszék (1) settlement (1) Skanska (1) sportműsorok sugárzása (2) szállásközvetítő (1) szállítás megtagadása (1) taxi (1) teherautó (1) Tfmtv (1) Tibor-Trans (1) továbbhárítás (1) Tpvt. (6) Tpvt. módosítás 2014 (1) Tpvt. módosítás 2017 (3) vállalkozásrész (1) végrehajtási tilalom (1) versenyhatóságok függetlensége (2) versenyjog (19) versenyjogi kártérítés (8) Versenyjogi Kártérítési Irányelv (2) versenypolitika (1) versenypolitikai biztos (2) vertikális árrögzítés (2) visszavonás (1) vitarendezési eljárás (1) zárás (1) Címkefelhő

Publicis / Omnicom - Mi várható itthon?

2013.08.21. 09:00   |   fl0wer

A Publicis / Omnicom fúzió a nyári uborkaszezon talán legnagyobb híre reklámiparban - és egyben a iparág közeljövőjének egyik legizgalmasabb versenyjogi kérdése is. A tranzakciót a felek már aláírták, ugyanakkor a zárás előtt még be kell szerezni - többek között - a megfelelő versenyhatóságok engedélyeit is. A blog reklámos és versenyjogász csapata ebben a posztban egyesíti erőit, és csatlakozik azokhoz a találgatásokhoz, amelyeket a rendkívül izgalmasnak ígérkező versenyhivatali engedélyezési folyamat eredményéről folynak (lásd pl. ittitt vagy itt). Mi azonban elsősorban azt próbáljuk kideríteni, hogyan is fog mindez kinézni a magyar piac szemszögéből.

Az Omnicom és a Publicis holdingcégek, amelyek Magyarországon (is) kreatív ügynökségeket és média ügynökségeket üzemeltetnek. Egy kis leegyszerűsítéssel élve a kreatív ügynökségek a kampányok kreatív kialakítását és megtervezését végzik, míg a média-ügynökségek alakítják ki ügyfeleik számára a médiastratégiát, valamint ez alapján reklámidőt illetve reklámfelületet vásárolnak a médiatulajdonosoktól az ügyfeleik (a reklámozók) számára. 

A tranzakciót - mérete miatt - az EU-ban "egyablakos" rendszerben feltehetően a Bizottság vizsgálja majd, ideértve annak magyar piacon kifejtett hatását is. (Kivéve ha pl. a GVH "lekéri" az ügy magyar részeit, de ilyenre egyelőre még nem volt példa itthon).

Hogy mi lesz majd a Bizottság megközelítése, arról egyelőre csak találgatni lehet, de a legutóbbi nagy volumenű ügynökségi fúzió, a 2005-ös WPP / Grey kapcsán hozott bizottsági határozat azért adhat némi eligazítást. Ebben az ügyben a Bizottság a következő piacokat vizsgálta, mégpedig tagállamonként külön-külön: 

  • „marketing kommunikációs szolgáltatások” (ideértve a kreatív ügynökségeket, szervezést tanácsadást stb);
  • „sales market” (vagyis a média ügynökségek által a hirdetők felé értékesített szolgáltatások);
  • „TV procurement market” (vagyis a médiaügynökségek által vásárolt TV hirdetési felületek piacát); és
  • „print procurement market” (vagyis a médiaügynökségek által vásárolt nyomtatott hirdetési felületek piacát).

Tekintettel arra, hogy 2005 óta a piac struktúrája alapvetően nem változott, vélhetően a Bizottság a mostani vizsgálatban is valamilyen hasonló módszer mentén fogja értékelni a fúzió piaci hatásait. 

Magyarországon a marketing kommunikációs szolgáltatási (kb. a "kreatív") piacokon a WPP / Grey fúzió nem hozott érdemi változást, így ezt a piacot Bizottság nem tárgyalta részletesen. Mindenesetre, a Bizottság azokban az országokban sem látott versenyproblémát, ahol a WPP / Grey együttes részesedése 35% köré emelkedett. A Bizottság az esetleges versenyproblémákat enyhítő körülmények között külön kiemelte, hogy verseny volt a helyi és a multinacionális ügynökségek között, valamint tekintetbe vette azt is, hogy viszonylag alacsonyak a belépési korlátok, vagyis a kreatív ügynökségek viszonylag könnyen tudnak saját céget alapítani és akár nagy vevőket is megszerezni. Bár a piac dinamikája feltehetően nem sokat változott 2005 óta, az Omnicom / Publicis fúzió kapcsán azért kérdés lesz, hogy mekkora a két csoport együttes piaci súlya a kreatív ügynökségek között. 

A "sales market" esetében a Bizottság alaposabban megvizsgálta a magyar piacot, és a döntésben kiszámította a felek részesedéseit is. Ha ezeket a (2005-ös) számokat vennénk alapul, akkor a Publicis / Omnicom fúzió után a magyar piac így nézne ki:

Ügynökség

Részesedés
("direct sales" nélkül)
WPP / Grey  kb. 20-30%
Universal  kb. 25-35%
Omnicom + Publicis kb. 20-40%
Carat  kb. 0-10%

 

Ha ezek a számok most is hasonlóképpen alakulnának, az akár egy alaposabb Bizottsági vizsgálatot is eredményezhet a magyar piac vonatkozásában. Természetesen, a piaci részesedéseken túl számos egyéb kérdés is nyitott, pl. hogy ugyanezt a 2005-ös piacmeghatározást fogja-e használni a Bizottság 2013-ban is, és releváns szempont leget a Facebook és Google közvetlen, médiaügynökségeken kívüli értékesítéseinek súlya is. Mindenesetre, a Bizottság 2005-ben a "sales market"-et együtt vizsgálta minden médiumra (TV, print, internet) - ezért ezzel kapcsolatban az is fontos lehet, hogy a teljes tortában mekkora a súlya a két online óriásnak.

A TV-s és print beszerzési piacokon a Bizottság 2005-ben nem látta problémásnak a WPP / Grey fúziót - de sajnos a magyar piaci helyzetről ennél több nem derül ki a döntésből. Általánosságban - az egész EU-ra - nézve a Bizottság azért kijelentette, hogy 2005-ben a média tulajdonosok piaci ereje elég jelentős volt ahhoz, hogy a WPP / Grey okozta koncentrációt ellensúlyozza, ráadásul a média-ügynökségeken kívül egyéb értékesítési csatornák is rendelkezésükre álltak. Mindez nagyrészt feltehetően ma is igaz lehet, ugyanakkor a végső elemzést nyilvánvalóan befolyásolhatja az, hogy mekkora a Publicis / Omnicom cégek együttes súlya a magyar piacon.

Természetesen van olyan, aki a versenyjogi blognál sokkal jobban ismeri ezeket a piacokat – ezért aki tovább szeretne olvasni, annak ajánljuk például a rabbitblog kiváló bejegyzését.

Szólj hozzá!

Címkék: fúzió reklámpiac média-ügynökség Publicis / Omnicom

A bejegyzés trackback címe:

https://tulnagyaverseny.blog.hu/api/trackback/id/tr886208567

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása