HTML

Címkék

AC-Treuhand (1) állam (1) állami támogatás (1) Apple Sales International (1) áreltérítés (1) árfeltüntetés (1) árparitás (1) árszabályozás (1) Ausztria (3) bejelentés (3) Belgium (1) betudhatóság (1) bírság (3) booking.com (1) brexit (1) Bundeskartellamt (1) Cogeco (1) de minimis (1) Donau Chemie (1) E.ON (1) egészségügyi szolgáltatás (1) Egyesült Királyság (1) egyezség (1) egyezségi kísérlet (2) élelmiszer (1) eljárási bírság (1) engedékenység (1) erőfölénnyel visszaélés (5) erőfölény (5) érzékelhető versenykorlátozás (1) esernyő-hatás (1) európai bíróság (9) európai bizottság (8) expressz eljárás (1) Facebook (1) Finnország (1) flyLAL (1) fogyasztóvédelem és verseny (2) földgáz (1) forgalmazási szerződés (1) fuvarozás (1) fúzió (11) gazdasági egység (1) GVH (5) hajnali rajtaütés (1) hallgatólagos megállapodás (1) hatósági bizonyítvány (1) hub and spoke (2) információcsere (1) iratbetekintés (1) joghatóság (3) jogutódlás (1) juncker (1) kartell (8) kártérítés (12) Kbt (1) Kennedy (1) Kereskedelmi törvény (1) kiskereskedelem (3) koronavírus (1) közbeszerzés (2) közvetett vevő (1) légitársaság (1) lift (3) Magyarország (1) média-ügynökség (1) mfn (1) MVM (1) Oberlandesgericht Düsseldorf (1) összehangolt magatartás (1) Otis (2) páternoszter (1) Pfleiderer (1) polgári jog (2) Portugália (2) Publicis / Omnicom (1) reklámpiac (1) semmítőszék (1) settlement (1) Skanska (1) sportműsorok sugárzása (2) szállásközvetítő (1) szállítás megtagadása (1) taxi (1) teherautó (1) Tfmtv (1) Tibor-Trans (1) továbbhárítás (1) Tpvt. (6) Tpvt. módosítás 2014 (1) Tpvt. módosítás 2017 (3) vállalkozásrész (1) végrehajtási tilalom (1) versenyhatóságok függetlensége (2) versenyjog (19) versenyjogi kártérítés (8) Versenyjogi Kártérítési Irányelv (2) versenypolitika (1) versenypolitikai biztos (2) vertikális árrögzítés (2) visszavonás (1) vitarendezési eljárás (1) zárás (1) Címkefelhő

Itthon is beindulnak a versenyjogi jogsértésekkel kapcsolatos kártérítési perek?

2013.07.26. 18:04   |   Horányi Márton

Az Európai Bizottság közzétette a versenyjogi alapú kártérítési perekkel kapcsolatos irányelvének tervezetét, amelynek elfogadása esetén Magyarországon is mindennapossá válhatnak a versenyjogi jogsértések miatti kártérítési perek.

Bár az Egyesült Királyságban, Németországban és Hollandiában nap mint nap indulnak kártérítési perek a kartellező, továbbeladási árakat rögzítő, vagy gazdasági erőfölényükkel visszaélő cégekkel szemben, hazánkban többek közt a jogszabályi környezet miatti nehézségek miatt alig néhány ilyen ügy kerül bíróság elé. A Bizottság irányelv tervezete azonban megteremtheti azt a jogszabályi keretet, amely alapján a károsultak már itthon is könnyebben érvényesíteni tudják kártérítési igényeiket. Az irányelv ugyanis:

  • szigorú ún. disclosure szabályok bevezetésével biztosítja, hogy a felperesek hozzáférjenek a kárigényük bizonyításához szükséges bizonyítékokhoz (ráadásul nem csak a jogsértő cégek lesznek kötelesek az iratok kiadására, hanem szűk kivételekkel a versenyhatóság teljes aktája is hozzáférhetővé válik a felperesek számára);
  • kötelezővé teszi a polgári bíróságokra nézve nem csak az Európai Bizottság, hanem minden EU tagállam nemzeti versenyhatóságának jogsértést megállapító határozatát (azaz a felperesnek nem kell bizonyítania a jogsértés tényét, ha ezt valamely versenyhatóság már megállapította);
  • a felperesek számára kedvező elévülési szabályokat állapít meg (öt éves elévülés, amely nyugszik a versenyhatóság eljárásának időtartama alatt; a jogerős határozattól számítva is legalább egy évnek kell a felperes rendelkezésére állnia a kereset megindítására);
  • megdönthető vélelmet állít fel arra, hogy minden típusú (!) kartell kárt okoz (vélelmet a kár mértékére vonatkozóan nem állít fel, azt végső soron a bíróság becslésére bízza; a kár összegének kiszámításához a Bizottság egy praktikus - nem kötelező - útmutatót is közzétett);
  • megdönthető vélelmet állít fel arra, hogy a versenyjogi jogsértésből eredő kár egy részét a közvetett fogyasztók (a kartellező cég vevőinek a vevői) szenvedik el, és előírja, hogy a felperes csak akkor hivatkozhat az ún. passing-on védekezésre, ha a közvetett fogyasztók kereshetőségi joga nincs akadályozva.

Mivel a fenti szabályok várhatóan jelentősen meg fogják növelni a kártérítési perek számát, az irányelv tervezete fontos kedvezményeket tartalmaz az engedékenységi kérelmezők számára. Erre annak érdekében van szükség, hogy a kártérítési perekből fakadó fenyegetettség ne riassza el a cégeket az önfeljelentéstől, amely a kérelmező számára bírság alóli mentességet, bírságcsökkentést eredményezhet, a hatóság szempontjából pedig a titkos kartellek feltárásának egyik legfontosabb eszköze. Az irányelv tervezet szerint ezért:

  • az engedékenységi kérelem (és a hatósággal kötendő egyezségre irányuló beadványok) kiadására nem kötelezhető sem a kérelmező, sem bármely harmadik fél (így a versenyhatóság sem);
  • aki a bírság kiszabása alóli mentességben részesül (bármely versenyhatóság által!), az csak a saját közvetlen/közvetett üzletfeleinek okozott kárt köteles megtéríteni; a jogsértésben részes többi cég üzletfeleinek csak akkor köteles kártérítést fizetni az egyetemes felelősség elve alapján, ha azok bizonyítják, hogy a kártérítési igényük a többi jogsértőtől nem hajtható be;
  • a mentességben részesülő vállalkozással szemben a jogsértésben részes többi cég csak korlátozott visszkereseti joggal rendelkezik, azaz csak a mentességben részesülő vállalkozás üzletfeleinek okozott kár mértékéig élhetnek regressz igénnyel.

Politikai kompromisszum eredményeként az irányelv tervezete nem kötelezi a tagállamokat arra, hogy lehetővé tegyék csoportos keresetek indítását a versenyjogi jogsértésekkel okozott károk megtérítése érdekében. Ugyanakkor az irányelv tervezettel párhuzamosan a Bizottság közzétett egy ajánlást az uniós jog megsértéséből eredő károk megtérítését szolgáló csoportos keresetekről, amely útmutatóul szolgálhat azon nemzeti jogalkotók számára, akik biztosítani kívánják a csoportos perek lehetőségét (nem feltétlen csak versenyjogi jogsértések, hanem pl. a fogyasztóvédelmi szabályok megsértése kapcsán is).

A Bizottság irányelv tervezetét a rendes jogalkotási eljárás keretében a Tanács és az Európai Parlament is meg fogja vitatni, az irányelvet pedig a tagállamoknak az elfogadásától számított két éven belül kell átültetniük. A fejleményeket a blogon folyamatosan nyomon fogjuk követni. Az irányelv tervezet és a fent hivatkozott iratok (ajánlás csoportos perekre + útmutató a kár összegének meghatározására) elérhetők a Bizottság honlapján itt: http://ec.europa.eu/…s/index.html

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://tulnagyaverseny.blog.hu/api/trackback/id/tr606208568

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása