HTML

Címkék

AC-Treuhand (1) állam (1) állami támogatás (1) Apple Sales International (1) áreltérítés (1) árfeltüntetés (1) árparitás (1) árszabályozás (1) Ausztria (3) bejelentés (3) Belgium (1) betudhatóság (1) bírság (3) booking.com (1) brexit (1) Bundeskartellamt (1) Cogeco (1) de minimis (1) Donau Chemie (1) E.ON (1) egészségügyi szolgáltatás (1) Egyesült Királyság (1) egyezség (1) egyezségi kísérlet (2) élelmiszer (1) eljárási bírság (1) engedékenység (1) erőfölénnyel visszaélés (5) erőfölény (5) érzékelhető versenykorlátozás (1) esernyő-hatás (1) európai bíróság (9) európai bizottság (8) expressz eljárás (1) Facebook (1) Finnország (1) flyLAL (1) fogyasztóvédelem és verseny (2) földgáz (1) forgalmazási szerződés (1) fuvarozás (1) fúzió (11) gazdasági egység (1) GVH (5) hajnali rajtaütés (1) hallgatólagos megállapodás (1) hatósági bizonyítvány (1) hub and spoke (2) információcsere (1) iratbetekintés (1) joghatóság (3) jogutódlás (1) juncker (1) kartell (8) kártérítés (12) Kbt (1) Kennedy (1) Kereskedelmi törvény (1) kiskereskedelem (3) koronavírus (1) közbeszerzés (2) közvetett vevő (1) légitársaság (1) lift (3) Magyarország (1) média-ügynökség (1) mfn (1) MVM (1) Oberlandesgericht Düsseldorf (1) összehangolt magatartás (1) Otis (2) páternoszter (1) Pfleiderer (1) polgári jog (2) Portugália (2) Publicis / Omnicom (1) reklámpiac (1) semmítőszék (1) settlement (1) Skanska (1) sportműsorok sugárzása (2) szállásközvetítő (1) szállítás megtagadása (1) taxi (1) teherautó (1) Tfmtv (1) Tibor-Trans (1) továbbhárítás (1) Tpvt. (6) Tpvt. módosítás 2014 (1) Tpvt. módosítás 2017 (3) vállalkozásrész (1) végrehajtási tilalom (1) versenyhatóságok függetlensége (2) versenyjog (19) versenyjogi kártérítés (8) Versenyjogi Kártérítési Irányelv (2) versenypolitika (1) versenypolitikai biztos (2) vertikális árrögzítés (2) visszavonás (1) vitarendezési eljárás (1) zárás (1) Címkefelhő

Egészségügyi szolgáltatások reklámozása - védi-e a fogyasztókat a reklámtartalmak korlátozása?

2013.04.17. 14:39   |   fl0wer

A Magyar Orvosi Kamara (MOK) fellépne az etikátlannak vélt egészségügyi reklámokkal szemben. A MOK tájékoztatása szerint a jogszabályi változtatások sürgetése érdekében levélben fordultak az Emberi Erőforrások Minisztériumához, az Országgyűlés egészségügyi bizottságához, valamint a Gazdasági Versenyhivatalhoz.

A MOK szabályozási javaslatának pontos tartalma egyelőre nem ismert, azonban a célja a hozzáférhető információk szerint az, hogy az egészségügyi magánszolgáltatók ne egymásra licitálva, áraikat összevetve hirdessék egyes szolgáltatásaikat – problémásnak látják továbbá az egészségügyi szolgáltatások „kuponos” hirdetéseit is.

A MOK Etikai Kódexe szerint: 26.1. (4): „Tilos a szolgáltatás igénybevételére ösztönző anyagi érdeket szolgáló, a beteget megtévesztően befolyásoló hirdetés. Az előírás vonatkozik valamennyi lehetséges módon közzétett hirdetésre, beleértve az elektronikus adathordozókat is. A vizuális megjelenés nem lehet harsány, nem alkalmazhat sokkoló effektusokat, de alkalmazkodhat a média jellegzetes képi világához, azonban kizárólag a beteg tájékoztatását szolgáló anyagra korlátozódhat.”

Az egészségügyi szolgáltatások a fogyasztási javak klasszikus klasszifikációja szerint bizalmi jószágoknak tekinthetőek – vagyis a fogyasztó az ilyen szolgáltatások hasznosságát nem, vagy csak nagyon nehezen képes meghatározni. Természetesen ez azzal is jár, hogy a fogyasztó hasznossági alapon nehezen tud a piacon számára elérhető alternatívák között racionális döntést hozni – a fogyasztóvédelmi politika feladata, hogy a fogyasztó és a hirdető közötti információs aszimmetriát lehetőségei szerint csökkentse, segítve a fogyasztót a racionális döntés meghozatalában, egyben szolgálva tisztességes piaci verseny céljait.

Méltányolható érdeke mind a tisztességesen hirdető vállalkozásoknak, mind pedig a fogyasztónak, hogy a piaci alternatívák közötti fogyasztói döntés pontos és valós információk alapján történhessen, és a piaci versenyben azok a szereplők váljanak győztessé, akik a legjobb szolgáltatást nyújtják. Érdemes azonban azzal a gondolattal eljátszani, hogy mi történhet akkor, ha a szolgáltatók közötti árverseny korlátozásra kerül. Nyilvánvaló, hogy amennyiben a reklámok nem, vagy csak korlátozottan tartalmazhatják a szolgáltatások árait, úgy döntésükben az ár, mint tényező nem fog szerepet játszani – ez viszont azzal is jár, hogy a szolgáltatóknak nem fog érdekükben állni áraikban versenyezni. Végső soron tehát a reklámok tartalmának korlátozása a verseny csökkenésével járhat, ez pedig a tisztességesen versenyző vállalkozások céljait sem szolgálja.

Természetesen más volna a helyzet, ha a hirdetett szolgáltatások minőségével is problémák merülnek fel – ezt a helyeztet azonban megfelelően kezeli a  jelenleg hatályos fogyasztóvédelmi jogszabályok, amikor expliciten tiltják a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot, a fogyasztók megtévesztését.

A fenti gondolatmenet egyébiránt a MOK számára sem ismeretlen: nemrégiben hasonló okok miatt küldött  levelet Magyarország ausztriai nagykövete az Osztrák Fogorvosi Kamara elnökének, amikor több magyar fogorvost bírságolt az osztrák hatóság azért, mert reklámjaikban feltüntették szolgáltatásaik árát.

Szólj hozzá!

Címkék: árfeltüntetés egészségügyi szolgáltatás fogyasztóvédelem és verseny

A bejegyzés trackback címe:

https://tulnagyaverseny.blog.hu/api/trackback/id/tr296208570

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása