A múlt héten a Fővárosi Közgyűlés elfogadta "taxirendeletet", amely az eddigi árversenyt rögzített tarifákra cseréli, és kényelmes, belépési korlátokkal körülbástyázott pozíciót biztosít azoknak, akik képesek lesznek a piacon maradni.
Még ha a rendelet egyes elemeivel talán egyet is lehet érteni, egy versenyjogi blog olvasóinak talán kevéssé kell magyarázni, hogy mi a probléma megszűnő árversennyel, és a "fapadosabb", de olcsóbb szolgáltatások eltűnésével. Ha valakit érdekelne egy kerek összefoglaló, akkor annak ajánljuk a GVH véleményét a tervezetről. Vagy akár csak a Főtaxi épp idén 100 éves székházában kiállított kordokumentumot, 1938-ból, egy rövid, de meglepő közgazdasági éleslátásról tanúskodó értékeléssel:
A GVH véleményét olvasva egyébként még az is lehet, hogy a történetnek ezzel még nem feltétlenül van vége. A hatóság jelezte, hogy ha a képviselő testület elfogadja a javaslatot, akkor a meg fogja fontolni a Fővárosi Kormányhivatal megkeresését a rendelettervezet egyes rendelkezéseinek alkotmányossági vizsgálata céljából. A GVH véleményében vitathatónak tartotta például, hogy van-e törvényi felhatalmazása a Fővárosnak a taxik minimális életkorának vagy csomagtartó méretének meghatározására. És persze vitatható lehet az Alaptörvény alapján az árszabályozás arányosság és indokoltsága, és az is, hogy a rendelet célja az előterjesztés szerint "indirekt létszámkorlátozás megteremtése minőségi elvárások útján".