HTML

Címkék

AC-Treuhand (1) állam (1) állami támogatás (1) Apple Sales International (1) áreltérítés (1) árfeltüntetés (1) árparitás (1) árszabályozás (1) Ausztria (3) bejelentés (3) Belgium (1) betudhatóság (1) bírság (3) booking.com (1) brexit (1) Bundeskartellamt (1) Cogeco (1) de minimis (1) Donau Chemie (1) E.ON (1) egészségügyi szolgáltatás (1) Egyesült Királyság (1) egyezség (1) egyezségi kísérlet (2) élelmiszer (1) eljárási bírság (1) engedékenység (1) erőfölénnyel visszaélés (5) erőfölény (5) érzékelhető versenykorlátozás (1) esernyő-hatás (1) európai bíróság (9) európai bizottság (8) expressz eljárás (1) Facebook (1) Finnország (1) flyLAL (1) fogyasztóvédelem és verseny (2) földgáz (1) forgalmazási szerződés (1) fuvarozás (1) fúzió (11) gazdasági egység (1) GVH (5) hajnali rajtaütés (1) hallgatólagos megállapodás (1) hatósági bizonyítvány (1) hub and spoke (2) információcsere (1) iratbetekintés (1) joghatóság (3) jogutódlás (1) juncker (1) kartell (8) kártérítés (12) Kbt (1) Kennedy (1) Kereskedelmi törvény (1) kiskereskedelem (3) koronavírus (1) közbeszerzés (2) közvetett vevő (1) légitársaság (1) lift (3) Magyarország (1) média-ügynökség (1) mfn (1) MVM (1) Oberlandesgericht Düsseldorf (1) összehangolt magatartás (1) Otis (2) páternoszter (1) Pfleiderer (1) polgári jog (2) Portugália (2) Publicis / Omnicom (1) reklámpiac (1) semmítőszék (1) settlement (1) Skanska (1) sportműsorok sugárzása (2) szállásközvetítő (1) szállítás megtagadása (1) taxi (1) teherautó (1) Tfmtv (1) Tibor-Trans (1) továbbhárítás (1) Tpvt. (6) Tpvt. módosítás 2014 (1) Tpvt. módosítás 2017 (3) vállalkozásrész (1) végrehajtási tilalom (1) versenyhatóságok függetlensége (2) versenyjog (19) versenyjogi kártérítés (8) Versenyjogi Kártérítési Irányelv (2) versenypolitika (1) versenypolitikai biztos (2) vertikális árrögzítés (2) visszavonás (1) vitarendezési eljárás (1) zárás (1) Címkefelhő

“Fogyasztós” rendelkezések a Tpvt.-ben július 1-től – Egyszerűsítés a GVH-nak

2014.06.26. 22:18   |   fl0wer

Bár a Tpvt. idei novelláris módosítása elsősorban az antitröszt rendelkezéseket érinti, hasznos lehet végigfutni azokon a változtatásokon, amelyek a tisztességtelenség tájékoztatásban megvalósuló formáit érintik. A legjelentősebb változás – amely pedig elsőre talán csak technikainak tűnik – a GVH-t szabadítja majd meg egy komoly, de tulajdonképpen felesleges munkatehertől.

Július 1-től a megtévesztő és összehasonlító reklámra vonatkozó rendelkezések a Grt.-ből a Tpvt.-be kerültek. Ez a változtatás azonban egy 2008 óta alkalmazott rendszer alapvető módosítását, és a tisztességtelen tájékoztatásra vonatkozó jogszabályok rendszerének alapos tisztítását jelzik – ebben a posztban azt vizsgáljuk, hogy milyen módon.

Ehhez elsőként vissza kell lépni az időben: a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló 2005/29/EU irányelv magyarországi implementációja során a jogalkotó egy olyan jogszabályi rendszert alkotott meg, amelyben a marketingtevékenységgel kapcsolatos általános tilalmakat, így a tisztességtelenség és a megtévesztés tilalmát három jogszabályba illesztette: 

1)    A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény (Fttv.)

2)    A gazdasági reklámtevékenység alapvető szabályairól szóló 2008. évi XLVIII. törvény (Grt.)

3)    A tisztességtelen piaci magatartás és versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény (Tpvt.)

A három jogszabály tartalmazta a 2005/29/EU irányelv átültetéseként született szabályokat, a megtévesztő és összehasonlító reklámról szóló 2006/114/EU irényelv kifejezetten reklámra vonatkozó szabályait, illetve a magyar tisztességtelenségi jog hagyományaira építő, a Tpvt. III. fejezetének módosításával megmaradt versenytörvényi szabályokat, az alábbiak szerint (a táblázat az adott területre hatáskörrel rendelkező hatóságokat is tartalmazza).

 

REKLÁM

EGYÉB GYAKORLAT

B2C

Fttv. (NFH, MNB, GVH)

Fttv. (NFH, MNB, GVH)

B2B

Grt. (kizárólag GVH)

Tpvt. (kizárólag GVH)

 

A fenti rendszer tehát a marketingtevékenység két tulajdonsága alapján határolta el a jogszabályok tárgyi hatályát:

1)    az érintett tevékenység célcsoportja (business-to-consumer, azaz vállalkozások felől fogyasztó felé irányuló tevékenységek vagy business-to-business, azaz vállalkozások felé irányuló tevékenységek)

2)    a tevékenység jellege (reklám vagy egyéb gyakorlat)

A jogalkalmazási nehézséget a Grt. és a Tpvt. alkalmazása, vagyis a B2B gyakorlatok esetére irányadó jogszabályi rendelkezések alkalmazása jelentette: mind a Grt., mind pedig a Tpvt. alapján a GVH jár ugyan el, ám a Grt. 12-13. §§-aiban szabályozott megtévesztő és összehasonlító rendelkezéseknek való megfelelés értékelése esetén a GVH-nak a cselekmény súlyától függetlenül versenyfelügyeleti eljárást kellett indítania, hiszen sem az Fttv. 10-11. §§-aiban részletezett, a hatósági hatásköröket meghatározó „verseny érdemi érintettsége tesztet”, sem pedig a Tpvt. 70. §-ában az eljárás megindításának alapját képező „közérdek-tesztet” sem alkalmazhatta, lévén a Grt. 24. § (3) bekezdése hasonló előírásokat nem tartalmazott. 

Mindez azzal az eredménnyel jár, hogy az egyébként nagy volumenű, jelentős súlyú, a versenyt érdemben befolyásoló gyakorlatokkal foglalkozó GVH a Grt. alapján olyan ügyeket is meg kell, hogy indítson, amelyek láthatóan jóval kisebb jelentőségűek, mint az általa vizsgálat ügyek nagy része (ld. pl. a Vj-74/2010 (Euro Asphalt Kft.)., Vj-87/2010. (Sun System Kft.) vagy Vj-27/2012 (TCS 2002 Kft.) számú eljárásokban hozott versenytanácsi határozatokat. A hatóság ezen felül az egyébként is kisebb számosságú és jelentőségű B2B ügyekben olyan elhatárolásokat volt kénytelen elvégezni (így a reklám definíciója, az ezzel kapcsolatos elhatárolások és az erre alapuló jogszabály-választás körében) amelyeket az ügyek súlya semmiképpen sem indokol. 

A Tpvt. jelenlegi módosítása ezt a helyzetet orvosolja azzal, hogy a megtévesztő és összehasonlító reklámra vonatkozó rendelkezéseket a Grt.-ből a Tpvt.-be helyezi át. A módosítás eredményeképp minden B2B marketingtechnika a Tpvt. III. fejezete alapján válik megítélhetővé, jelentősen egyszerűsítve ezzel a hatóság számára az ilyen gyakorlatokra vonatkozó jogalkalmazást. A vállalkozások számára is könnyebben teszi lehetővé a Tpvt. a jogkövető magatartást azzal, hogy a Tpvt. III. fejezetében szereplő tilalmakat tartalmilag az Fttv. tilalmaihoz igazítja – ezzel elérve, hogy a vállalkozás a célcsoporttól függetlenül azonos zsinórmértékkel szembesül egy-egy magatartás tisztességtelensége kapcsán. 

A fent bemutatott jogszabály-módosítás azonban egy trendet is jelez: a fragmentált fogyasztóvédelmi jogszabályrendszer és ezen belül a tisztességtelen tájékoztatásra vonatkozó szabályok 2008-as keretrendszere egyfajta koncentrációs folyamaton megy keresztül, ming anyagi jogi, mind pedig szervezeti értelemben: a GVH által alkalmazott Tpvt. tárgyi hatályának újabb területre való kiterjesztése mind a tisztességtelen versenyjogi hagyományok, mind pedig a GVH e területen betöltött szerepének fontosságát jelzi.

A tisztességtelen tájékoztatásra vonatkozó egyéb módosításokkal egy következő posztban foglalkozunk.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://tulnagyaverseny.blog.hu/api/trackback/id/tr366424613

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása